FÖR LÄRARE

För lärare

Boken Miljöns Mysterier är ingen lärobok. Ändå kan den användas i undervisningen, precis som många andra faktaböcker för barn och ungdomar. Den är mest tänkt för underhållning.

Eftersom den innehåller spännande historier och fakta som berör vetenskap och forskning kan boken fungera för att väcka nyfikenheten. Den kan få oss, barn och ungdomar att börja ställa frågor och undra vad miljöfrågor egentligen är. Hur hänger miljö ihop med att antalet människor på jorden ökar? Varför blir Östersjöns vatten allt sämre? Vart åker egentligen kisset och bajset när vi spolar på toaletten? Och kan du och jag göra något?

Tanken är att de olika kapitlen och ämnena ska kittla. Frågorna och svaren ska inspirera till vidare funderingar: Spelar det någon roll om jag lämnar papper till återvinning? Är det sant att det blir allt sämre väder? Kan vi härma växternas sätt att skydda sig istället för att använda gifter? Det som beskrivs är möjligheter – och ställningstaganden. Inga pekpinnar, utan mera frön till egna tankar.

Rekommendation
Miljöns Mysterier rekommenderas av bland andra CETISNTA och Energimyndighetens lärarrum

Handledning
Du som är lärare kan få handledning i att använda boken. Men jag kommer även gärna till din skola och hjälper till, exempelvis med föredrag. Här finns praktisk information om detta.

Populärvetenskap i skolan
Som författare och vetenskapsjournalist anser att det att finns minst två skäl till att använda populärvetenskap i undervisningssammanhang:

1) Barn har rätt att få veta vad som händer i samhället. Vi måste förse dem med pusselbitar så att världen blir begriplig, oavsett om det handlar om varför inte flygplanen funkar när det blir vulkanutbrott, varför människor blir rädda när kärnkraftverken i Fukushima i Japan går sönder eller vad som händer i kroppen när vi blir kära.

Barn ser på Lilla Aktuellt och undrar. De hör vuxna prata och snappar upp obegripliga fragment. Det är vår skyldighet att förklara!

Forskning
Som den vetenskapsjournalist jag är har jag gjort en del research kring vilket forskning som har gjorts faktaboken i undervisningen – och har även skrivit en faktabok om läs- och skrivsvårigheter (som heter Den hemliga koden).

Det behövs fler faktaböcker för barn – eftersom de bidrar till att underlätta läsandet.  Det visar sig att det finns ett flertal undersökningar som pekar på vikten av att läsa om något man gillar, innan man ger sig i kast med kanske något lite mer abstrakt. Om ett barn som har lite svårt att komma igång med läsningen får börja med att läsa om kaniner, robotar eller vad det kan vara som de gillar – sker övergången till annat litterärt läsande mycket snabbare.

Andra forskningsresultat visar att för att lära sig nya ord, så måste läsaren utsättas för dem. Därför bör texten inte vara för enkel. För att nya eller svåra ord ska bli förståeliga är det viktigt att de sätts in i ett sammanhang. Med rätt stöd kan det fungera även med avancerade texter: Till exempel att den vuxne går igenom ord och begrepp för barnen.

Tanken med Miljöns Mysterier, liksom Vattnets Mysterier, Energins Mysterier, Kroppens Mysterier och Naturens Mysterier och de andra populärvetenskapliga böckerna för barn är att de ska läsas minst en gång tillsammans med barnen.

Hör gärna av dig om du undrar över något!