För lärare

Äntligen har den populära boken Vattnets mysterier kommit i en nyutgåva. Den är uppdaterad med de senaste rönen och är på nytt faktagranskad av nio vetenskapliga experter! En för varje kapitel – hur många barnböcker har den bakgrunden?

Boken Vattnets Mysterier är ingen lärobok. Ändå kan den användas i undervisningen, precis som många andra faktaböcker för barn och ungdomar. Den är mest tänkt för underhållning.

Eftersom den innehåller spännande historier och fakta som berör vetenskap och forskning kan boken fungera för att väcka nyfikenheten. Den kan få oss, barn och ungdomar att börja ställa frågor och undra vad vatten egentligen är. Måste vi börja odla mer fisk när vi befolkningen växer? Vad gör all plast i havet? Varför måste vi dricka vatten? Hur kan man avläsa klimatets ändringar i glaciärer? Kan vattnet ta slut?

En pojke kikar genom ett förstoringsglas så att ena ögat blir större.

Tanken är att de olika kapitlen och ämnena ska kittla. Frågorna och svaren ska inspirera till vidare funderingar: Är det bra eller dåligt att odla jätteräkor? Kan vi använda tidvatten till något? Hur skyddar vi oss mot bränder? Det som erbjuds är möjligheter – och ställningstaganden. Inga pekpinnar, utan mera frön till egna tankar.

Rekommendation
De tidigare mysterieböckerna rekommenderades av bland andra CETIS, NTA och Energimyndighetens lärarrum.

Handledning
Du som är lärare kan få handledning i att använda boken. Men jag kommer även gärna till din skola och hjälper till, exempelvis med föredrag. Här finns praktisk information om detta.

1) Barn har rätt att få veta vad som händer i samhället. Vi måste förse dem med pusselbitar så att världen blir begriplig, oavsett om det handlar om varför inte flygplanen funkar när det blir vulkanutbrott, varför människor blir rädda när kärnkraftverken i Fukushima i Japan går sönder eller vad som händer i kroppen när vi blir kära.

Barn ser på Lilla Aktuellt och undrar. De hör vuxna prata och snappar upp obegripliga fragment. Det är vår skyldighet att förklara!

Forskning
Som den vetenskapsjournalist jag är har jag gjort en del research kring vilket forskning som har gjorts faktaboken i undervisningen – och har även skrivit en faktabok om läs- och skrivsvårigheter (som heter Den hemliga koden).

Det behövs fler faktaböcker för barn – eftersom de bidrar till att underlätta läsandet.  Det visar sig att det finns ett flertal undersökningar som pekar på vikten av att läsa om något man gillar, innan man ger sig i kast med kanske något lite mer abstrakt. Om ett barn som har lite svårt att komma igång med läsningen får börja med att läsa om kaniner, robotar eller vad det kan vara som de gillar – sker övergången till annat litterärt läsande mycket snabbare.

Andra forskningsresultat visar att för att lära sig nya ord, så måste läsaren utsättas för dem. Därför bör texten inte vara för enkel. För att nya eller svåra ord ska bli förståeliga är det viktigt att de sätts in i ett sammanhang. Med rätt stöd kan det fungera även med avancerade texter: Till exempel att den vuxne går igenom ord och begrepp för barnen.

Tanken med Vattnets Mysterier, liksom Miljöns Mysterier, Energins MysterierKroppens Mysterier och Naturens Mysterier och de andra populärvetenskapliga böckerna för barn är att de ska läsas minst en gång tillsammans med barnen.

Hör gärna av dig om du undrar över något!